Sunday, June 5, 2011

Trip MemAnCIng Di TAnjuNG BUAi, KOta Tinggi...


Assalamualaikum ybt kepada para pembaca yang dihormati....
lame rasenye dah xupdate blog neh...
yela aku pon bukan bloger yang aktif...
sekadar tuk mengisi masa lapang....

kali ni aku nak bercerita pasal trip memancing kali ni...
sebagai beginner dalam aktiviti memancing ni...
aku agak excited la nak meceritakan hobi terbaru aku...

trip terbaru yang aku g ni adalah hasil ajakan abg fadly....
yang mana merupakan kali kedua aku ikut beliau tul memancing....
sebelum ni aku pergi ke tanjung buai ni jugak dengan hasil yang agak memuaskan...
tapi kerana ketiadaan kamera xdapat aku tunjukan sebagai bahan bukti disini hehehe...

tanjung buai ni terletak kira2 40km daripada kota tinggi....
jalan menuju ke teluk sengat la senang cakap....
tuk lagi details jalan ke rakit jojo....
perjalanannye mengambil masa kira2 45minit dari bandar kota tinggi....

trip kali ni disertai oleh 7orang iaitu jojo sebagai tekong....
bro fadly sebagai pembantu tekong.... dan awak2 terdiri daripada pakcik shaari, bro cd, bro ijan, malik dan aku sendiri...

trip mula bergerak dari bandar kota kira2 jam 8malam...... singah dikedai runcit membeli ape yang patut dan yang penting sekali umpan mati (udang-yang akan dijadikan umpan udang kopek)....
setibanya(lebih kurang kul 9 malam) disana kami disambut oleh tekong bot yang akan membawa kami kerakit....








ikan 'lesen' saya pada malam trip tu- yu cicak









ikan kedua trip tersebut dan ikan terakhir selain ikan gelama pada malam tu-ikan usat















memacah keheningan pagi, ikan bayan seberat lebih kurang 1kilo yang berjaya membuat member2 usha panas je ari tu.... hehehehe
















pari tuka- tangkapan semasa tidor hehehe






tip tuk kali ni.....
1)umpan idup: udang hidup - tuk mendapat ikan saiz M dan keatas
2) umpan mati : udang kopek - untuk mendapat ikan saiz S dan keatas
3) umpan ruat : nak cari gelama ke dan yang sewaktu dengannya....

Potensi kawasan ni
1) gelama
2)tanda
3)bolos
4)kerapu
5)tanda
6)pari/tuka
7) mayung
8)sembilang
9)duri
10) bayan
11)dll....

semuanya dari saiz S-L bergantung kepada keadaan,.......

No comments:

Post a Comment